top of page

Bedriftens langsiktige retning, mål og satsninger

Forfatterens bilde: Victor JensenVictor Jensen

Premissene for at styret skal kunne avklare dette på en god måte, er at eventuelle aktive eierne vet hva de vil med bedriften. At eierne har på plass et «mandat» til styret. At eierne har bestemt seg for en form for eierstrategi, og som gir rammene og føringene til styret.


Med utgangspunkt i et slikt mandat kan så styret få utformet selskapets «styringsplattform» og strategi, og utkrystallisere de strategiske satsninger (utviklingsprosjekter og investeringer) som en mener er riktig.

Plattformen

Det finnes utallige maler for plattform og strategi, og her er det som våre kunder ser ut til lykkes best med. Den såkalte strategiske plattformen eller «styringsplattformen», utgjør toppen av selskapets kvalitetssystem, og inneholder det aller mest grunnleggende som holder bedriften sammen. Det som allerede er opplest og vedtatt, og som skal etterleves og etterstrebes.


Det omfatter misjonen, visjonen og de grunnleggende verdier, regler og måleparameter som gjelder. Videre inneholder plattformen de basis-strukturer som holder selskapet ryddig og fast, og de basis- prosesser som kobler ting sammen på tvers, og skaper nødvendig dynamikk.


Dersom vi tar styreakademiet som eksempel er misjonen «å fremme godt styrearbeid». Visjonen er å bli «framtidens faglige styrearena for brorparten av norske foretak».


Brorparten av norske foretak er små og mellomstore bedrifter, og som ofte har utfordringer med styringen og styrearbeidet. Det ser vi både ved det faktum at svært mange av virksomhetene har samme person som styreleder og daglig leder, og at det er mangler ved styrene med hensyn til profesjonalitet, mangfold og helhetsfokus.


Derfor er verdiene til StyreAkademiet profesjonalitet, mangfold og helhetsfokus. Noe som vi i en undersøkelse fikk dokumentert kjennetegner styrene i bedrifter som gjør det godt økonomisk. Jo mer bedriftene var preget av disse verdiene - jo høyere «bankscore» hadde de.



Våre grunnleggende regler, er som følger:


«Følge aksjeloven der det er naturlig, men forholde seg til de spesifikke rammer og retningslinjer som gjelder for en forening».


Når det gjelder måleparameterne (det vi skal sette mål på og ha som våre suksesskriterier), så er det følgende:


  1. Kjennskap til StyreAkademiet

  2. Medlemmer (antall og sammensetning)

  3. Profesjonelle, mangfoldige og helhetstenkende styrer i SA

  4. Tilbudet (omfang og kvalitet) ut til medlemmene

  5. Nettverk og relasjoner til leverandører og samarbeidspartnere

  6. Sponsoring og støtte/kunnskapsproduksjon/informasjon


Når det gjelder grunnleggende strukturer, så har vi definert våre målgrupper, våre tilbud og vår organisasjon på følgende måte:


Målgruppe: Primært er det eiere, styrer og ledere innen SMB, og de som ønsker å gjøre seg gjeldende på styrearenaen (blant annet styrekandidater). Lokalt kan man velge å satse på øvrige målgrupper ut fra lokale behov.


Tilbud: Årlig, Nasjonal Styredag, årlige, Regionale Styredager og 4 til 6 lokale arrangementer pr. år.


Organisasjon: Ett medlem = en stemme. Bedriftsmedlemskap, men med navngitte personer med individuell stemmerett. Vi i landsstyret stiller opp i forhold til nasjonale arrangementer, og deler og samarbeider på tvers.


Av grunnleggende prosesser så har vi forpliktet oss på følgende:


- årlig årsmøte/generalforsamling nasjonalt og regionalt

- 4 til 6 styremøter nasjonalt, med fysisk møte før jul og før sommeren


Som sagt handler dette om felles forpliktelse og etterlevelse. Vi i styrene skal gjøre hva vi kan for å holde foreningen samlet om det som er bestemt. Dette handler lite om målbare prestasjoner, men mer om hvordan vi skal operere.


Strategiplanen

Hva vi ha som mål og ambisjoner, nedfelles i strategiplanen vår. Der setter vi oss mål på hva vi skal søke å oppnå på målekriteriene våre, og utformer del-strategier og delmål på hvordan vi skal få suksess. Det handler neste blogg-innlegg om.


90 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page