top of page

EIERTEMA 1: Å TYDELIGGJØRE SIN IDENTITET OG INTENSJON SOM BEDRIFTSEIER

Forfatterens bilde: Victor JensenVictor Jensen

Det jeg skriver om her, handler om det som kanskje er det aller viktigste for en eier, men egentlig også for bedriften og for hver og en av oss. Det handler om det å tydeliggjøre vår identitet (hvem vi er) og vårt formål eller vår intensjon (hva vi ønsker å oppnå).


Dette er bare ett av flere eierskapstema som vil bli omhandlet, og som vil bli sidestilt som tema knyttet til rollene som styremedlem og som daglig leder. Det er tenkt i alt fem til syv slike eierskapstema.


Hvor er jeg, og hvor vil jeg?




Når er det viktigst å være tydelig på hva man er og står for?

Dette er spørsmål som de fleste av dagens og morgendagens bedriftseiere synes det krevende å sette ord på. Men man trenger ikke alltid å måtte uttrykke dette i tale og på trykk. Det er imidlertid nødvendig når en ønsker å få med seg andre, og man vokser seg så stor som bedrift at man må lede gjennom andre. Og noen har veldig lett for dette. De har et naturtalent for det å være gründer, og det å kunne formidle grunnleggende, verdiskapende ideer og tanker, og få disse satt ut iv livet. Og disse to tingene henger sammen.


Det finnes nok av individuelt basert entreprenør-aktivitet, der man lager noe for seg selv. For eksempel et enkeltmannsforetak eller en enmannsbedrift som ikke har ambisjoner om annet enn det. Også da er man nok avhengig av andre for å klare seg og for å oppnå suksess, men trenger ikke i samme grad å overbevise andre.


Så hva gjør man da som vordende eier eller bedriftseier, som ønsker opp og fram med eierskapet og bedriften sin? Når man har ambisjoner om å nå flere markeder og kunder, knytte seg an til samarbeidspartnere, skaffe seg de rette leverandører og sist og ikke minst – få med seg de personene som en trenger å ha med på laget?


Det er mange svar på dette, men her som ellers viser det seg at de som lykkes stort sett kjører på den samme suksess-formel. Man tydeliggjør hvem man er, hva man står for og hva en vil søke å oppnå med bedriften en har eller vil starte. I det påfølgende vil dette bli utdypet.


Hva må man avklare for å få en tydelig identitet?

Det er altså blitt viktigere å være tydelig på hvem man er og ønsker å stå for. Tydeligst blir man når man både forteller hvem man er og hvor man står, og samtidig hvem man ønsker å bli/hvor man ønsker å komme. Da kan det skapes en historie eller en fortelling, og som alle vellykkede bedriftseiere er flinke til. Det er de aller mest grunnleggende elementene i den såkalte suksess-formelen.


Elementene i suksess-formelen består for det første av en tydelig «misjon». Med dette menes hva bedriften har som oppgave i markedet og samfunnet. Man definerer rett og slett sin egen «nisje». En nisje i markedet er en definert markedsposisjon som er forståelig for andre. Man forteller hvem man er, og hva man står for som bedrift.


Eksempelvis så er jeg, Victor Jensen, partner/med-eier i et rådgivningsselskap, der jeg driver med «rådgivningsvirksomhet innen eierskap, styre og ledelse». Noen kaller det bedriftsrådgivning, og andre kaller det rådgivning i myndighetsutøvelse. Med dette forsøker jeg å fortelle flere ting med få ord. Hvilken posisjon jeg inntar (rådgiver) og hvem som er mine målgrupper (eiere, styre og ledelse).


Jo mer jeg henger på av utfyllende tekst, jo mer kan jeg spisse og avgrense mitt nedslagsfelt. Jeg kunne ha fortalt at jeg gjør dette på Vestlandet, for bedrifter og ikke det offentlige, at styret er min primære målgruppe etc.


Hvordan dette kan bli en viktig, primær byggestein i eierskapet, og i stor grad påvirke bedriftsutviklingen, vil jeg ta for meg i neste avsnitt.


Den eller det man ønsker å bli

Den neste byggesteinen i suksessformelen, er visjonen for framtiden.

Den forteller hvem man ønsker å bli/hvor en ønsker å komme. Den gode visjonen representerer det «løftet» som man higer etter å få til, og gir et kort og konkret uttrykk for dette. Det bør bedriften gjøre, og også den bedriftseieren som vil legge til rette for dette gjennom sitt aktive eierskap. Og denne visjonen må samtidig være akkurat det som eieren ser for seg vil gi «mestringsfølelse» (en vellykket bedriftseier), og være det som en opplever som belønning.


For en eier kan visjonen bety mange ting. Ikke bare det å skape verdier for seg selv og de andre i bedriften, men like ofte om den verdi en skaper for andre og for samfunnet.

Det er ikke for ingenting at mange bedriftseiere er sterkt motivert av å oppnå fornøyde kunder og bli anerkjent i samfunnet rundt bedriften. Mange eiere avstår fra en del av utbyttet for å kunne støtte nærmiljøet og samfunnet, eller til og støtte nasjonale eller internasjonale bevegelser som en har sympati for. Og det er ikke for ingenting at en i bærekraftbegrepet har inkorporert samfunnsnytte og samfunnsbidrag som er nødvendig faktor. En vellykket bedrift gir verdi ikke bare til eierne, men alle «interessenter». Eksempler på slike interessenter er eierne, samfunnet, kunder, medarbeiderne, samarbeidspartnere, leverandører, de ansattes familier etc.


Eksempel på visjon for framtiden:

Min visjon (Victor Jensen) for mitt virke er å bidra til at eiere, styrer og ledere lykkes, og lykkes på det jeg mener er den rette måten i forhold til hva som er bra for menneskene, samfunnet, natur og klima.


Dette synes jeg er så spennende og interessant, at det også er blitt en hobby. Så interessant at jeg nekter å legge vekk denne hobbyen – selv om jeg allerede kunne ha blitt pensjonist.


Den «reisen» det innebærer å komme fra det stedet man er på til dit en ønsker å komme, vil jeg ta videre i neste blogg. En reise som bærer i seg det som andre gjerne vil høre om, og en reise man kanskje vil bli med på? I så fall har du eller bedriften fått et reisefølge.



51 visninger1 kommentar

Siste innlegg

Se alle

1 Comment


Victor Jensen
Victor Jensen
Feb 08, 2023

Ikke glem å ta med historikken!

Man er ikke bare den man er nå, men også det man har vært tidligere, og har vært igjennom på veien. Nesten all vellykket gründer-virksomhet over tid er en prestasjon. Det er ikke så vanskelig å starte noe, men å få det til å vokse og leve. Det er som det man gjennomlever fra fødsel til voksen i menneske-livet. Det er krevende å bli det beste av seg selv – finne sin beste form.

Å

få barn handler mye om biologi, men å ta vare på og oppdra barn til å bli slik barnet selv, du som forelder og samfunnet ønsker, er en bragd. Det samme gjelder for en bedrift. Derfor ligger mye a…


Like
bottom of page