top of page

Hvordan synligjøre matrisen i egen organisasjon, og hente ut 20 % større effektivitet?

Forfatterens bilde: Victor JensenVictor Jensen

Flytt ned stab og støtte fra linjen under daglig leder

Det første en bør gjøre er å flytte stab- og støtte-personer og funksjoner vekk fra linjen og ned på neste nivå i organisasjonen. Da vil en samtidig kunne få illustrert den horisontale flyten på tvers av linjen. Fått fram møtepunktet mellom ledelse via linjen (hierarkiet) og via stab/støtte (på tvers av enheter).


Ikke tenk bare hierarki – tenk også sentrum/periferi

I stab og støtte finner en faglige funksjoner som fungerer som sentrum/periferi og ikke som topp/bunn i et hierarki. Disse to linjene kan sammenlignes med strukturen i familien, der både mor og far har bestemmende myndighet, og med en ansvarsfordeling i tråd med kompetanse og egenskaper.


I stab har eksempelvis HR-sjefen en samlende, faglig, sentral rolle på tvers av enheter slik som divisjoner, seksjoner, avdelinger etc. HR-sjefen utgjør det faglige sentrum innen HR-funksjonen, og er tildelt HR-faglig instruksjonsmyndighet. Linjelederne (divisjonssjefen, seksjonssjefen etc.) er dermed pålagt å følge de retningslinjer som HR-sjefen trekker opp og er tildelt myndighet til å sikre etterlevelse av.


Tilsvarende gjelder for økonomisjefen. Denne bestemmer eksempelvis kontoplanen og føringene som skal gjøres, budsjett-strukturen og budsjettprosessen, og dette gjør han/hun på tvers i organisasjonen. Men det er linjelederne som har styringsretten i egen enhet (bestemmer budsjett-tallene som fremmes videre oppover i hierarkiet), men med økonomisjefens støtte, veiledning og kontroll (instruksjon).


HR-sjefen og Økonomisjefen utgjør sentrum innen HR og Økonomi som fag, og linjelederne ute i organisasjonen utgjør periferien. Instruksjonsmyndigheten er like sterk som styringsretten, men har en annen innretning.



Det er stor forskjell på administrativ styringsrett og faglig instruksjonsmyndighet

Mens man i linjeledelse har myndighet til å beordre (bestemme hvem som skal gjøre hva), så har man i faglig ledelse (eksempelvis HR-sjefen og økonomisjefen) rett til å bestemme hvordan ting skal gjøres. Linjeledelse har styringsrett, mens faglig ledelse har instruksjonsmyndighet.


Denne matrisen finnes i alle organisasjoner, og det selv om eksempelvis regnskapsfører sitter eksternt. Det er fordi denne har fått tildelt instruksjonsmyndighet fra myndighetene. Regnskapsfører skal se til at ting blir gjort i tråd med norsk lov. Det samme gjelder for revisor.


Kommunikasjons- og motivasjonsgevinst

Problemet er at denne matrisen ofte ikke blir synligjort og tydeliggjort i organisasjonskart og stillingsbeskrivelse. Dermed oppstår det mange misforståelser, og arbeidsprosessene blir ineffektive.


Og man unngår å kunne benytte seg av det fantastisk motiverende to-karriere-systemet, der en skiller mellom:

a) den administrative karrierevei via nivåene oppover (hierarkiet)

b) den faglige karrierevei via gradene innover (fra periferi til sentrum)


I den administrative karriereveien kan en gå fra avdelingsleder til seksjonsleder og videre til divisjonsleder, mens man i den faglige karriereveien eksempelvis kan gå fra selger til salgsleder og til markedssjef og kanskje ende opp som sjef for forretningsutvikling?


Effektivitetsgevinsten

Men aller viktigst er det at man i en matrise kan klare seg med færre nivåer i hierarkiet, og skape et godt samspill på tvers av enhetene. Gjennom stab og støtte får linjelederne avlastning, og en unngår at disse blir flaskehalser i den nødvendige informasjons- og beslutningsflyten.


Når alt skal gå hierarki-veien, har eksempelvis ikke Kari i avdeling A myndighet til å gå direkte til Truls i avdeling B. Hun må gå den den lange veien via sjefen sin i avdeling A, som må gå videre til sjefen for avdeling B, som går ned til Truls i avdeling B og så alt om igjen på veien tilbake til Kari.


Frem og tilbake i to ledd er dobbelt så effektivt som fram og tilbake i fire ledd.


Den horisontale «highway» må åpnes opp for samspill på tvers på neste nivå. En klar, organisatorisk leder-oppgave. Lederen kalles ofte integrator, men må være det i praksis.


Hvordan bygge en markedsrettet, prosessbasert organisering, der den vertikale og den horisontale flyten er like tydelig, og forståelig for alle? Det krever en prosess…

442 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page