![](https://static.wixstatic.com/media/9700f9_35083eddf0844d4b9f46e68084e57460~mv2.png/v1/fill/w_320,h_103,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/9700f9_35083eddf0844d4b9f46e68084e57460~mv2.png)
TJENESTENE
BISTAND TIL EIERE
![](https://static.wixstatic.com/media/11062b_26a6e3daa0e34f5bbf6ccbd8277c6ef9~mv2.jpg/v1/fill/w_261,h_155,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/11062b_26a6e3daa0e34f5bbf6ccbd8277c6ef9~mv2.jpg)
Tidligere hovedeier i en selskapsgruppe i entreprenørbransjen: «Gjennom bistand i selskapsstyring og bedriftsutvikling bidro SMF til en betydelig økning av vår omsetning og inntjening.
Vi fikk også hjelp av ADI til å selge til en aktør som ga en riktig pris (verdivurdering og salgsbistand), og som kunne ta selskapet videre. I moden alder opplever jeg nå å bli trukket på som ressurs av oppkjøpende selskap, og trives svært godt med det».
Eierstrategi og eierstyring
I ulike faser av bedriftens og eierens liv er det behov for å ta grep. Rett og slett bestemme seg hva en vil med bedriften og seg selv som tilknyttet eller ansatt i bedriften. Gjennom lang tid har vi avklart de aller mest kritiske punktene som eieren bør ta stilling til, og hvor sikre seg at det eieren eller eierne bestemmer seg for, blir etterlevd og gjennomført.
Det siste kaller vi eierstyring knyttet eksempel til økonomisk og finansiell utvikling (utvikling av selskaps- og aksjeverdier m.v), egen rolle, selskapsstruktur, omdømme, grønn omstilling og bærekraft m.v.). I vår rådgiver-gruppe kan vi tilby verdivurdering av selskapet, og som samtidig legger et godt analysegrunnlag for hva som skal til for å sikre eller utvikle selskapsverdier. Det samme gjelder finansiering av neste fase av bedriftens utvikling.
Eierskifte eller samkjøring av eiere
Dersom det er behov for eierskifte, kan vi i vår gruppering bistå med bedriftssalg/kjøp, finansiering av utkjøp av eiere, eller samkjøring av eksisterende eller ny eiergruppe.
Utpeke eller velge det rette styret
Det er stadig større erkjennelse av verdien av å ha det riktige styret, og hva en kan risikere dersom det er manglende profesjonalitet i denne funksjonen. Eierne vil da ofte mangle tilstrekkelig oppfølging og rapportering på selskapets utvikling til eierne, og mangler ved selskapsstyring og lederskap vil medføre redusert verdiskapning.
Det som er kritisk i denne sammenheng, er riktig styresammensetning og en styre-rekruttering som frambringer de rette kandidatene med hensyn til bakgrunn, kompetanse og egenskaper.
Dersom styret har riktig sammensetning og tilstrekkelig profesjonalitet kan ADI og SMF som samarbeidende selskaper bistå med styre-evaluering og plan for styreutvikling - en tjeneste som kan bestilles av styret selv - se neste avsnitt.
BISTAND TIL STYRER
![Styrebordet 2.png](https://static.wixstatic.com/media/9700f9_e37e1ff7675f4b54811697ca8dce5957.png/v1/fill/w_351,h_174,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Styrebordet%202.png)
Ene-eier av selskap innen leverandør-industrien innen olje og gass:
«Med bistand fra ADI og SMF fikk jeg finansiert og satt verdi på utkjøp av tidligere eiere, og fikk på plass en framtidsrettet eierstrategi.
Videre fikk jeg bistand i å få ordnet til et balansert aksje- og bonusprogram og samkjøre en riktig sammensatt ledergruppe – og vi ser ut til nesten å doble omsetning og resultat».
Styre-evaluering og plan for styrets utvikling
Dette er en type bistand som gir et viktig "utenfra-perspektiv" på styrets mulighet til å øke sin verdiskapende evne som organ. Opplegget for dette er gjennomprøvd og effektivt, og bevisstgjørende for hva styret må leve opp til for å utgjøre en viktig forskjell.
Alle kan bli bedre, og spesielt gjelder det styrer med stor utskifting, langt-sittende styrer og styrer som opplever nye og forsterkede krav, eller der bedriften er i rask og omfattende endring/står foran nye utfordringer.
Strategisk plattform og plan for selskapets utvikling
En strategisk plattform inneholder det som bedriften i det grunnleggende er (identitet) og ønsker å leve opp til og etterleve i framtid (framtidsbilde), og har som overordnede suksess-kriterier og KPI-er.
Den strategiske planen utfyller plattformen ved å fortelle hva en skal oppnå på de ulike KPI-ene, og hva en konkret skal gjøre av tiltak og innføre/iverksette, og som fører til måloppnåelse. Hver av malene er på en enkelt side, og gir en samlet og god oversikt over hva som gjelder.
Selskapsstyring i tråd med selskapets eierstyring
Men strategisk plattform og plan er ikke nok. Det er også nødvendig med systematisk oppfølging, undeveis-evaluering og korrigering, og årlig oppsummering og oppdatering. Dette samtidig som mål og måltall på KPI-ene blir målt og rapportert i ved viktige milepæler (kvartalsvis avmelding, oppfølging i styremøter etc.).
Videre er det viktig å koble sammen selskaps- og eierstyringen, slik at eierne i generalforsamling holdes "up-to-date". Alt dette har SMF mange gode eksempler på, og kan bistå kunden, styret og daglig leder med å få på plass.
BISTAND TIL DAGLIG LEDER
![](https://static.wixstatic.com/media/a6f8a503ffc34717bad3099ecac1ff15.jpg/v1/fill/w_312,h_208,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/a6f8a503ffc34717bad3099ecac1ff15.jpg)
Daglig leder i en teknologibedrift i kommersialiseringsfasen, eid av solide, institusjonelle eiere innen bank og finans: «Bistand fra SMF har gitt meg både bekreftelser og utfordringer knyttet til lederjobben, og noe jeg har valgt å fortsette med etter at programmet var ferdig. Trenger å lufte hodet med noen som lytter, forstår og har mye å bidra med.
Det som har vært fokusert på er gode ledelsesprinsipper, modeller og metoder, samt hvordan informere, kommunisere, involvere og delegere alt som trengs å få på plass. Dette har gjort meg til en bedre endringsleder".
Bistand til gjennomføring av strategisk plattform og plan
Mange har produsert styrende dokumentasjon som har havnet i en skuff. Det skaper skuffelse og endrings-trettet i selskapet, og er det motsatte av god endringsledelse.
Alle samfunn, markeder og selskaper er i endring, og det krever vilje og evne til endringsledelse. Noe som ikke kommer av seg selv. Dersom strategisk plan fullføres med "hvem som skal gjøre hva innen når, og til hvilken ressursinnsats og kostnad", er mye gjort.
Men likevel er det nødvendig med systematisk oppfølging, veiledning, støtte korrigering og pådriv. Noe som også gjelder daglig leder selv, som ofte trenger en sparringspartner når krevende strategier og tiltak skal gjennomføres uten for stor motstand, og med fare for aktiv motarbeidelse og konflikt.
Lederteamutvikling
Flere selskaper trenger å organisere seg mer kunderettet og effektivt, og få på plass en annerledes sammensatt ledergruppe.
Samkjøring av slike nye ledergrupper, såvel som i mer etablerte grupper, har vist seg å ha stor og varig effekt. Og det både i forhold til vekst og omsetning, men også når det gjelder gjensidig tillit, åpenhet, kommunikasjon og relasjoner.
Individuell ledersparring og coaching
Ledersparringen er som oftest med en agenda som daglig leder setter opp selv, eller er styrt via selskapets definerte strategier, budsjetter og planer. Da blir oppleggets innhold og form slik som skissert over.
Ledercoaching med elementer av lederopplæring, har gitte innholdspunkter som lederen blir geleidet igjennom. Dermed sikres det en helhet og en sammenheng i coachingen, og det som henger sammen blir koblet, og effektene blir akkumulert ut over i programmet. Det gir større, samlet effekt i form av læring, utvikling og myndighetsutøvelse som leder.
Et godt og gjennomarbeidet coachingprogram med profesjonell gjennomfører er det som tilstrebes i SMF, og ser ut til å gi resultater.
BISTAND I MELLOMLEDERUTVIKLING OG GODT MEDARBEIDERSKAP
![](https://static.wixstatic.com/media/9700f9_30ed3c804b4141e59ab307ebf2bdaa3e~mv2.png/v1/fill/w_310,h_207,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/9700f9_30ed3c804b4141e59ab307ebf2bdaa3e~mv2.png)
Bistand til leder i selskapsledelsen, samt dennes mellomleder og medarbeidere i en større kultur-institusjon: «I utgangspunktet ønsket medarbeiderne i avdelingen å bli kvitt egen avdelingsleder. Gjennom bistand fra SMF ble denne situasjonen løst opp i, og kulturen i avdeling helt snudd om.
Fra å være en problemavdeling over mange år, ble avdelingen kåret til beste avdeling året etter avsluttet prosess. Som leder i selskapsledelsen måtte jeg over tid gjennomføre evaluering av møtene i avdelingen, og veilede mellomleder. Men det var bistanden fra SMF som snudde det hele fra start".
Program for mellomleder-utvikling
Mellomlederne står nær til produksjonen og den direkte verdiskapningen i bedriften. Derfor er det så viktig å tilrettelegge for læring og utvikling i denne gruppen. Noe som ofte er forsømt i norsk arbeids- og næringsliv. Disse dyktige fagfolkene trenger ikke bli til dyktige ledere, og det på samme måte som innen idretten. Dyktige fotballspillere trenger eksempelvis ikke bli gode trenere eller gode ledere for apparatet rundt laget.
Skal et slikt mellomlederprogram gi effekt på læring og utvikling - for individet, og når det gjelder produktivitet, kvalitet og lønnsomhet i bedriften, må viktige byggesteiner på plass. For et slikt program må være inspirert av hvordan de samme mellomlederne blir styrt og ledet.
Derfor er det mange bedrifter som trenger bistand utenfra for å snekre sammen et program som samsvaret med hvordan bedriften er skrudd sammen - samtidig som allmenngyldige prinsipper for god økonomistyring og personalhåndtering blir ivaretatt.
Et slikt program trenger pedagogisk kvalitet, og da i kombinasjon med hvordan utførende, operativt arbeid styres, ledes og utføres. Noe som SMF er utstyrt med. En snekrer programmet sammen med de rette fagfolkene og lederne i bedriften, og syr sammen det hele til noe som gir et løft - der effekten på verdiskapningen er aller størst.
Program for medarbeiderskap og kulturutvikling
Når alt kommer til alt er det medarbeiderne i operativt arbeid ute i bedriften som er bedriftens ansikt i hverdagen. Der møter kunden og leverandøren bedriftens ansatte, og det dannes et inntrykk av noe som fungerer godt, mindre godt eller dårlig.
Og som oftest gjelder det samme innad. Det som skurrer utad, skurrer ofte også innad. Kulturbygging er ikke gjort over natten, og er summen alt veldig mye. Men det meste må skje gjennom nærmeste leder - altså mellomlederne i mellomstore bedrifter. I mindre bedrifter er det daglig leder selv.
SMF sitt program for kulturbygging og medarbeiderskap provoserer ingen, men er likevel veldig virkningsfullt. Ingen blir idiotforklart, og en tenker framover - uten å sykliggjøre. Holdninger og adferd kan være mer eller mindre byggende for individet, gruppen og bedriften, og det kan endres til det bedre gjennom å bygge gode vaner.
Gode vaner for medarbeideren på det en kan bestemme selv, og gode rutiner og spilleregler for bedriften og det kollektive. Jobber man slik over tid, og gjør det sammen med mellomledere og daglig leder, vil effektene komme.